Agenda

vr 13 nov, 19:30 - 22:30
Lokaal compliment

Laatste nieuws

Hier vind je het meest recente nieuws.

Met 1967 aanvragers, 883 thuiskoks en 4617 maaltijden eindigde de tweede editie van de Kook Voor Je Buur 10Daagse – van 25 september t/m 4 oktober – opnieuw als een succes. Stichting Thuisgekookt hoopt via de Kook Voor Je Buur 10Daagse het afhalen van maaltijden bij je buren normaler en voor iedereen te maken, zodat het een logische optie is op het moment dat dit nodig of wenselijk is. Stéphanie van Gerven (directeur Stichting Thuisgekookt): “Wij willen laten zien dat maaltijden aanbieden voor of afhalen bij je buren makkelijk en gezellig is. Ik hoop dat mensen hier na deze 10 dagen daardoor sneller voor kiezen. Het is onze droom dat er in de toekomst in elke straat een vers gekookte maaltijd bij een buurtgenoot af te halen is. In deze tweede 10Daagse hebben we opnieuw mooie stappen gezet op weg naar minder drempels, met als belangrijkste stap de invoering van onze nieuwe website begin september, waarop bestellen veel eenvoudiger is gemaakt en nu ook zonder het aanmaken van een account mogelijk is. We kunnen niet alle drempels omtrent afhalen bij je buren in 10 dagen wegnemen, maar ik denk dat we weer mooie stappen hebben gezet en ik kijk uit naar de volgende keer.”

 

Een jaarlijks terugkerende campagne

Dit is de tweede editie van de Kook Voor Je Buur 10Daagse in Nederland, die jaarlijks rondom Burendag en de Week tegen de Eenzaamheid gehouden wordt. In 2021 is de Kook Voor Je Buur 10Daagse van 24 september t/m 3 oktober. De week werd dit jaar ondersteund door 7 gemeenten en een aantal fondsen. Stéphanie van Gerven: “Ik wil de huidige partnergemeenten en fondsen bedanken voor hun steun en vertrouwen dit jaar en hoop dat zij en nog veel meer gemeenten of andere partners zich geroepen voelen om ons volgend jaar (weer) te steunen, zodat we nog meer kunnen bereiken. Daarnaast hoop ik dat we volgend jaar nog meer grote partners bereid vinden om hun achterban te activeren om iets af te halen bij of te koken voor hun buurtgenoten, zodat we een nog bredere doelgroep kunnen inspireren.”

Beste meneer/mevrouw,

In april presenteerde de gemeente nieuwe parkeerplannen. Veel mensen, waaronder u, reageerden op deze plannen. Op basis van alle reacties pasten we de plannen aan. Hoe? Dat staat in het rapport in de bijlage. Ook beantwoorden we in dit rapport vragen van mensen.

 

Wat hebben we gedaan?

We maakten dit rapport in de bijlage na alle reacties en besprekingen van de afgelopen maanden. Nadat we in april de parkeerplannen presenteerden, ontvingen we namelijk meer dan 500 reacties per e-mail. Daarna spraken we met wijkraden in oost, west en noord. Voerden we gesprekken met voor- en tegenstanders. En hielden we zeven online bijeenkomsten. Op die online bijeenkomsten waren bijna 300 mensen. Met hen deelden we informatie en bespraken we alternatieven. Vooral de bijeenkomsten in oost en west waren druk bezocht.

 

We kijken terug op goede en nuttige gesprekken. Alle ideeën en opmerkingen die mensen de afgelopen maanden inbrachten, zijn serieus afgewogen. Dat leverde een aangepast plan op. Dit nieuwe plan “Parkeren in Nijmegen 2020-2030” staat op nijmegen.nl/parkeernota.

 

Hoe nu verder?

Het college van burgemeester en wethouders stuurde vandaag de nieuwe parkeerplannen naar de gemeenteraad. De raad bespreekt deze plannen binnenkort. U kunt ook bij de raad uw mening geven over de parkeernota. Meer informatie over de raad staat op nijmegen.nl/gemeenteraad.

 

Wij willen u vriendelijk bedanken voor uw reactie en deelname.

 

Met vriendelijke groet,

Ellen Stam

De dagen worden korter en de eerste nachtvorst is een feit. Bijna tijd dus voor het grootste vrijwilligersfeest van Nijmegen! We houden afstand, daarom gaan we dit jaar online, op vrijdag 13 november 2020. Geheel coronaproof. En dit wordt leuk! Meedoen is makkelijk, via je eigen computer thuis. We lichten vast een tipje van het programma op. Daar gaat ie!

  • gastheer Bennie Solo Hij praat, zingt en entertaint ons de avond door
  • interactieve quiz en bingo Speel mee: alleen, met je huisgenoot of vorm een online team
  • natuurlijk valt er wat te winnen... Dat kan wel eens een smakelijke verrassing worden!
  • cabaretier Joop Vos Een vrolijke act tussendoor met humor, sketches en liedjes
  • de uitreiking van het Lokaal Compliment door de wethouder Wie neemt dit jaar het symbolische compliment in ontvangst?

Iedereen in Nijmegen die zich wel eens vrijwillig inzet is welkom! Vertel het door aan alle vrijwilligers die je kent! vrijdag 13 november l 19.30 - 22.30 u ONLINE

MEER INFO & AANMELDEN

Nijmegen – Bankhelpdeskfraude is een vorm van oplichting die de afgelopen maanden al veel slachtoffers heeft gemaakt. Alleen al afgelopen jaar is er voor meer dan 9 miljoen euro buitgemaakt. De slachtoffers zijn veelal mensen van boven de 50 jaar.

Als wijkagenten van Nijmegen zien ook wij een stijging van het aantal aangiftes van bankhelpdeskfraude.

Bij deze vorm van oplichting doet een crimineel zich voor als bankmedewerker. De oplichter belt met een vals nummer en heeft een truc waardoor in het scherm van de telefoon ook daadwerkelijk het nummer van de bank verschijnt. Vervolgens vertelt de oplichter, de nepbankmedewerker, dat de bankrekening van het slachtoffer is gehackt, bijvoorbeeld omdat er verdachte transacties te zien zijn op de rekening. Dit is niet waar, maar zo probeert de oplichter het slachtoffer ervan te overtuigen om snel maatregelen te nemen. De oplichter zal er op aandringen om het geld over te maken op een zogenoemde ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’. Zulke rekeningen bestaan niet, want in werkelijkheid is het een rekening van de oplichter zelf.

 

Grote sommen geld

Slachtoffers zijn grote sommen geld kwijt. Gerrit (67) uit Overijssel raakte maar liefst 85.000 euro kwijt.

‘Ik heb best getwijfeld of het wel klopte wat de zogenaamde bankmedewerker mij vertelde, maar zijn verhaal was zo overtuigend dat ik het geld heb overgemaakt’. Het verhaal van Gerrit staat niet op zichzelf. Bij de politie zijn al meer dan 800 slachtoffers bekend. Vooral mensen van 50 jaar en ouder worden gebeld door zogenaamde bankmedewerkers. In sommige gevallen zijn slachtoffers na een telefoontje heel hun pensioen kwijt, of raken in de schulden. De emotionele schade bij deze vorm van oplichting is dan ook groot. ‘Ik lig er ’s nachts wel eens wakker van en dan spoken die criminelen door mijn hoofd. Het is echt onvoorstelbaar hoe ze dit mensen kunnen aandoen’, aldus Gerrit.

‘Trap niet in de stroom aan persoonlijke informatie, kennis of details’, zegt de politie. De belangrijkste boodschap is: een bank zal nooit per mail of telefonisch vragen naar inloggegevens, uw pincode, uw saldo of om geld over te maken. ‘Belt iemand op met zo’n verzoek? Hang direct op, bel zelf uw bank en wacht tot u iemand aan de lijn krijgt. Dan kunt u zelf controleren of datgene wat u is verteld wel klopt.’

Waarschuwen

De politie ziet de laatste maanden een enorme toename van bankhelpdeskfraude. Via het verhaal van Gerrit wil de politie u waarschuwen voor bankhelpdeskfraude.

Oplichters passen hun methodes ook steeds aan. Een andere methode is dat de oplichters telefonisch aangeven dat een medewerker van de bank uw bankpas op komt halen. Men vraagt dan zelfs de bankpas kapot te knippen en geven daar ook bij aan hoe u dat ‘veilig’ doet. Hierbij zorgen ze dat de chip in de bankpas heel blijft. Vervolgens staat er een handlanger van de oplichter, zogenaamd bankmedewerker, bij u aan de deur om de al dan niet kapot geknipte bankpas ‘veilig’ mee te nemen. Met de chip uit uw pas kunnen de oplichters vervolgens uw rekening plunderen.

Waar kunt u op letten?

  • Uw bank zal nooit uw saldo vragen, ook niet als controlevraag.

  • Uw bank vraagt nooit om uw pincode of inloggegevens.

  • Uw bank zal u nooit vragen uw geld over te maken naar een andere rekening of naar een ‘kluisrekening’ of een ‘veilige rekening’. Zulke rekeningen bestaan niet.

  • Uw bank zal u nooit onder druk zetten zo snel mogelijk te handelen. Een bank heeft namelijk zelf de mogelijkheid om een rekening te blokkeren als dat nodig is.

  • Komt een leidinggevende aan de lijn? Let op, dat is ook een oplichter die in het complot zit.

  • Wordt u gebeld door uw bank? Vraag om de volledige naam van de persoon en op welke afdeling hij/zij werkt. Hang vervolgens op, bel zelf uw bank en vraag naar de persoon die u zojuist belde!

  • Krijgt u een sms-bericht met een link om uw DigiD te wijzigen? Klik hier niet op! Noteer de naam en het nummer van de afzender. Maak eventueel een foto van het bericht en verwijder het bericht onmiddellijk!

De politie werkt samen met onder andere banken en de telecomsector om deze vorm van oplichting aan te pakken. Op politie.nl/bankhelpdeskfraude vindt u meer informatie.

Aan mensen met 50+ ouders vragen wij dit onderwerp te bespreken met hun ouders!

Met dit artikel hopen wij dat zoveel mogelijk mensen gewaarschuwd worden voor deze vorm van oplichting waardoor we samen ervoor kunnen zorgen dat onze ouders veilig kunnen genieten van hun welverdiend pensioen!

Dinsdag 29 september was er een digitale informatieavond over de route van buslijn 6.

Verschillende bewoners van met name de Van der Duyn van Maasdamstraat geven aan niet blij te zijn met de nieuwe route die de lijn 6 sinds december 2019 rijdt en de manier waarop zij in het proces zijn meegenomen. Daarom heeft de gemeente onderzocht wat de mogelijkheden zijn. Door de coronamaatregelen heeft dat langer geduurd dan gepland. Dinsdag lieten we de 4 mogelijkheden voor de busroutes zien.  Er waren zo’n 25 bewoners bij de avond, met name uit de Van der Duyn van Maasdamstraat en de Cort van der Lindenstraat.

200929 buslijn6

De avond is opgenomen en staat op nijmegen.nl/mijnwijkplan. Wij denken dat de informatie voor een groot deel van Hatert interessant is.

We halen graag van iedereen reacties op zodat het bestuur straks een weloverwogen beslissing kan nemen waarin suggesties en bezwaren van bewoners serieus zijn meegenomen. We zijn zowel benieuwd naar reacties op de huidige route, als naar reacties op de andere routes. Wat vinden de bewoners van de straten waar de bus nu niet rijdt ervan? Willen zij de bus wel/niet door de straat? En waarom?  Denk aan de Couwenbergstraat, de Thorbeckestraat en een deel van de Malderburchtstraat.

Reageren kan tot 21 oktober:

https://nijmegen.mijnwijkplan.nl/project/buslijn-6-hatert

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Klik op bovenstaande banner om u aan te melden voor de nieuwsbrief
Ga naar boven